RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Jumaat, 19 Jun 2009

ANWAR KEMUKA BUKTI BARU

Anwar kemuka bukti baru gugur tuduhan liwat


KUALA LUMPUR - Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengemukakan laporan kesihatan be:kas pembantu peribadinya Sai:ful Bukhari Azlan oleh tiga doktor Hospital Kuala Lumpur (HKL) sebagai bukti terbaru untuk menggugurkan tuduhan liwat kepada beliau.

: Peguam Anwar, R Sivarasa berkata, pendakwaan ini berniat jahat kerana mereka mempunyai empat laporan kesihatan Saiful yang jelas menunjukkan bahawa tiada sebarang kesan liwat terhadap bahagian tubuhnya.

Sivarasa berkata, dalam afidavit tersebut Anwar memdakwa bahawa kes liwat ini mempunyai persamaan dengan tuduh:an kes liwat terhadap Anwar pada 1998 dan individu yang bertanggungjawab memanipulasi kes 1998 masih mempengaruhi kes itu.

“Laporan kesihatan yang pertama kami perolehi daripada Hospital Pusrawi dan yang terbaru kami telah mendapat tiga lagi laporan kesihatan daripada tiga doktor HKL yang berasingan.

"Ketiga-tiga laporan ini menunjukkan persamaan dengan laporan dari Hospital Pusrawi iaitu tiada sebarang tanda-tanda Saiful diliwat,” katanya pada sidang media di Lobi Parlimen semalam.

Beliau berkata, pihak pembelaan telah merujuk semula kes yang terdahulu yang bermula dengan konspirasi politik, keterangan DNA dimanipulasi dan juga pertuduhan rasuah untuk dijadikan rujukan dalam kes ini.

“Kita :akan rujuk semula bagaimana DNA diputar belitkan, latar belakang dan kenyataan Datuk Nalakarupan yang mendakwa dipaksa membuat pengakuan palsu,” katanya.

Menurutnya, dalam afidavit tersebut, Anwar turut menunjukkan akuan bersumpah saksi utama dalam kes 1998 antaranya ialah pengakuan Sukma, Mior dan Munawir yang mendakwa dipaksa membuat tuduhan palsu.

Permohonan tersebut dibuat :peguam beliau Sankara Nair di Pejabat Pendaftaran Jenayah Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, kelmarin.

:Pihak pembelaan turut mengemukakan beberapa dokumen lain seperti rakaman kamera litar tertutup (CCTV) tempat kejadian, laporan kimia, laporan asid deoksiribonukleik (DNA) Saiful dan juga keterangan Anwar kepada pihak polis. /SH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan