RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Rabu, 17 Jun 2009

DUA SYED `BEREBUT KIPAS' DI HUJAH TV9

Oleh: WFAUZDIN NS

HUJAH di TV9 sempat saya tonton malam tadi yang menampilkan dua tokoh Umno dari puak Syed iaitu Syed Ali Al-habshee dan Syed Hamid Albar. Sepertimana biasa rancangan tersebut di Pengerusikan oleh Prof Agus. Cuma, yang tidak kelihatan adalah mana-mana tokoh dari pembangkang mahu pun tokok-tokok akademik atau pun penganalisa poltik. Hujah malam tadi adalah lebih kurang membincangkang tentang `Kerajaan Perpaduan Umno-Pas' yang sememangnya satu tajuk yang menarik dan panas ketika ini.

Oleh kerana tiadanya tokoh-tokoh Pas mahu pun pembangkang di dalam rancangan tersebut seperti lazimnya, maka tajuk hujah malam tadi amat `selesa' diperkatakan oleh dua orang tokoh yang dikenali ramai selaku `pengipas agung' dalam Umno. Syed Ali mungkin bernasib baik kerana ada sedikit peluang untuk maju dalam politik di dalam Umno, manakala Syed Hamid, bekas Menteri Dalam Negeri yang sering menipu dan putar belit sewaktu menjadi menteri itu mungkin tiada lagi masa depan di dalam parti yang hampir reput itu. Apa pun, sesekali pertanyaan spontan atau `gertakan' oleh Prof Agus menampakkan Syed Ali tergagap-gagap seketika untuk menjawabnya. Saya tidak dapat bayangkan jika YB Mahfuz atau YB Azmin berada di situ. Nescaya, kedua-dua orang Syed tersebut akan berpeluh di kepala masing-masing yang licin itu.

Saya cuba untuk memahami fakta dan hujah bernas dari kedua-dua Syed tersebut, tetapi malangnya hujah di antara kedua-duanya seperti menggunakan skrip yang sama. Mereka menyebut Perpaduan itu dituntut oleh Islam, Melayu mesti bersatu padu, jangan jadi macam negara Palestine dan bermacam-macam lagilah hujah mereka yang sering kita dengar di mana-mana ceramah politik Umno sehinggakan kita naik jemu dan meloya. Paling lucu bagi saya apabila Syed Ali cuba membaca terjemahan ayat Al-Quran tentang perpaduan, tetapi tersilap, tersangkut dan lintang pukang bunyinya walaupun beliau membaca dari nota yang beliau bawa. Begitulah bila lidah sudah jarang menyebut ayat-ayat suci, kecuali hanya untuk menegakkan benang yang basah.

Syed Ali mengambil kesempatan di dalam rancangan tersebut untuk menjadi `batu api' agar Pas menjauhi DAP. Beliau memberikan contoh mengapa di Perak, orang-orang Melayu berugama Islam yang bersungguh-sungguh mempertahankan PR di Perak dengan berbagai perhimpunan jalanan dan demontrasi, sedangkan kerusi Pas jauh lebih sedikit dari DAP. Hujahnya, beliau beranggapan DAP telah mempergunakan Pas. Betapa bebalnya pemikiran Ketua Umno Bahagian Ceras ini yang masih mempunyai minda perkauman yang menebal. Di zaman rakyat tidak memandang warna kulit dan keturunan, Syed yang seorang ini ketinggalan zaman walaupun menjadi pemimpin di kawasan maju. Syed ini mungkin keturunan dari Arab samada dari Arab Badwi atau pun tidak, mungkin membawa budaya pemikiran keldai atau unta.

Seringkali saya melihat Prof Agus selaku Pengerusi tersenyum meleret apabila mendengar hujah-hujah dari dua insan Syed ini dan saya faham apa yang tersirat di fikiran Prof Agus tersebut. Hujah dari Syed Hamid adalah hujah usang dan sebelum ini sering kita dengar beliau menggunakan hujah tersebut. Tiada satu pun hujah dari kedua-dua mereka yang boleh membantu kita menyokong untuk diadakan kerjasama Kerajaan Perpaduan yang dicetuskan oleh Pas. Diharapkan TV9 di masa-masa akan datang boleh mencari tokoh-tokoh dari Umno/Bn yang mempunyai pemikiran dan idea yang bernas tidak seperti pemikiran Ketua Cawangan Umno. Kita juga berharap agar TV9 menjemput mana-mana tokoh dari PR yang mempunyai `authority' untu mengulas isu-isu yang diperdebatkan. /wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan