TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

RADIO KOBAT FM

Jumaat, 9 April 2010

JOM LIHAT PARPUKARI MASAK KARI PEDAS UNTUK NOH OMAR

Friday, April 9, 2010

Timbalan pengerusi badan perhubungan Umno Selangor, Datuk Noh Omar hari ini memohon maaf berhubung ucapannya di konvensyen BN Selangor semalam sekiranya ia menyinggung perasaan mana-mana pihak.

“Saya telah membaca petikan ucapan daripada mendiang Tun Tan Siew Sin dan Mendiang Tun Sambanthan,” kata Noh yang juga menteri pertanian dan asas tani.

Dalam ucapannya, Noh memetik ucapan Tan dan Sambathan pada 1960-an yang memuji orang Melayu kerana memberi kerakyatan kepada bukan Melayu.

“Saya tidak berniat untuk menyinggung perasaan mana-mana kaum, bagi saya ianya adalah bahan sejarah yang amat penting demi memastikan Negara ini terus berada dalam keadaan aman dan rakyat berbilang kaum dapat hidup harmoni sesuai dengan konsep 1Malaysia.

“Di samping itu, tujuan saya membaca petikan ucapan-ucapan tersebut adalah untuk mengukuhkan lagi semangat kerjasama dan setiakawan di kalangan ahli dan para pemimpin parti-parti komponen Barisan Nasional.

“Jika petikan ucapan tersebut tidak sesuai lagi dibaca di zaman sekarang dan boleh menyinggung perasaan mana-mana pihak, maka saya mohon maaf,” katanya ketika membaca kenyataan bertulis.

Noh membuat permohonan maaf itu dalam satu sidang akhbar khusus untuk akhbar Cina di kafeteria Parlimen petang ini.

Sidang akhbar itu diusahakan oleh setiausaha Kelab Penyokong BN, Huan Cheng Guan.

Noh berkata beliau mengadakan sidang akhbar itu untuk media berbahasa Cina sahaja kerana mereka sahaja yang menyiarkan petikan tersebut.


PS/– Untuk bercakap mengenai sejarah berkenaan Melayu pun sudah tidak boleh lagi pada waktu ini dan perlu meminta maaf..


Ini apa pulak cerita golongan KKK ni buat sebenarnya? Apa la salahnya kalau Dato Noh bercakap mengenai sejrah yang sememangnya pernah berlaku, lagipun bukannya Dato Noh tokok tambah, dia cuma mengulangi apa yang pernah dikatakan oleh Tun Tan Siew Sin dan Tun Sambanthan!

Ish melampau betul, takkan ini pun nak bilang racist jugak kot, aku rasa Wira Perkasa kena bagi kat mamat dari MCA ni satu salinan buku perlembagaan la nampaknya, tapi mungkin kena bagi dia sebuah buku tambahan iaitu buku sejarah Malaysia, kalau boleh bagi dia Perjanjian Reid Comission sekali la lagi bagus!

Apa nak jadi ni, punya la kita kena takut dengan depa ni sampaikan nak cerita pasal sejarah yang pernah berlaku pun kita kena takut hatta membaca semula petikan yang pernah diucapkan pemimpin mereka pun tak boleh, dasyat kan?

Kesian Dato Noh sampai kena minta maaf dia pasal akhbar dan portal berbahasa Cina membuat fitnah tahap bangsat ni, agak-agak la sikit kalau nak tuduh seseorang tu pun, takkan mengulangi petikan sejarah pun boleh jadi isu kot? Bukankah ianya amat melampau? Tapi aku terlupa kita sudah tidak ada KDN lagi kan, yang tinggal cuma Kementerian Amaran saja kan?

Aku sedih melihat bangsa aku diperlakukan sebegini, kita tiada hak langsung untuk bersuara, nak bacakan sejarah pun tak boleh, lepas ni kita nak kena tukar buku-buku sejarah semua sebab takut nanti kaum lain marah kan? Aduh apa nak jadi dengan negara kita ni ya?

Sumber: Parpukari

1 ulasan:

  1. PARPUKARI tu asalnya kerakyatan mana? India? Pakistan? Bangladesh? Sri Lanka?

    Poodaahh Cittt!!!

    Ada hati nak jadi melayu...

    BalasPadam