RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Khamis, 15 Julai 2010

Gantung permit mungkin formula APCO


Dzulfikar Mashoor

KUALA LUMPUR, 14 Julai: Keputusan kerajaan menggantung kesemua permit akhbar milik PAS, DAP dan PKR mungkin hasil nasihat Firma Perunding Antarabangsa APCO Worldwide (IAC).

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa demikian kerana firma yang dikaitkan dengan proksi Yahudi itu sebelum ini bertanggungjawab mempopularkan Umno sebagai sebuah parti yang demokratik lagi toleransi di beberapa media antarabangsa, khususnya di Amerika Syarikat sendiri.

"Di luar negara, APCO memberi gambaran bahawa Umno ini demokratik dan toleransi," katanya petang tadi selepas mempengerusikan Mesyuarat Pimpinan Pakatan Rakyat di Pejabat Ketua Pembangkang, Parlimen.

"Saya tidak faham, mungkin APCO ada memberi nasihat kepada Perdana Menteri, Najib Tun Razak untuk membuat keputusan."

Difahamkan, APCO mula dipandang sebagai proksi Yahudi di Dewan Rakyat sejak pertengahan April lalu apabila Anwar mendedahkan Simen Stein (bekas duta Israel di Jerman), Itamar Robinovich (bekas duta Israel di Amerika Syarikat) dan Doron Bergerbest-Eilon (bekas Ketua Agensi Keselamatan Israel-ISA/Shin Bet).

Sejak dari itu, Suara Keadilan milik PKR, Harakah (PAS) serta Roket (DAP) itu dilihat kian menjadi perhatian rakyat apabila mengaitkan kepemimpinan tertentu Umno dengan rangkaian misteri Yahudi-Israel khususnya di Amerika Syarikat.

Akibatnya, Anwar sendiri pada 1 Julai lalu mengaku bahawa beliau mulai menjadi mangsa serangan balas APCO melalui tulisan seorang kolumnis berbangsa Yahudi, Jackson Diehl dalam akhbar The Washington Post.

Pun begitu, beliau yang juga Ketua Umum PKR meminta Najib supaya tidak tunduk pada telunjuk APCO lagi.

Di sebalik penggantungan permit akhbar-akhbar terbabit, beliau yakin bahawa tindakan keras itu bukan hasil pendirian Najib dan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, Menteri Dalam Negeri) semata-mata.

"Saya kurang pasti sama ada tindakan keras yang dilakukan ke atas media-media alternatif oleh Perdana Menteri Najib dan Menteri Dalam Negeri kerana pilihan raya dekat," ujarnya.

Sambil mengumumkan bahawa Pakatan Rakyat sedia menangguhkan penerbitan akhbar milik parti masing-masing, beliau berkata, tindakan Najib dan Hishammuddin itu seakan mencerminkan bahawa media-media penerangan oposisi banyak menyuntik kesedaran dalam kalangan rakyat.

"Tapi, ternyata penerangan yang disampaikan oleh media-media Pakatan Rakyat ini berkesan," katanya.

Dakwanya lagi, keberkesanan media-media terbabit turut menggamit kesedaran ahli-ahli Umno sendiri.

Ekoran itu, katanya, Umno dalam suasana tertekan hatta terpaksa mengambil tindakan tidak demokratik dengan menggantung permit akhbar-akhbar terbabit.

"Jadi, Umno nampaknya begitu tertekan dan terpaksa mengambil tindakan autokratik ini," tambahnya sambil diakui bersama-sama oleh Tuan Guru Abdul Hadi Awang (Presiden PAS), Lim Kit Siang (Penasihat DAP) serta beberapa anggota majlis yang lain.

Tuntas dari itu, beliau menasihatkan Najib supaya memulihkan semua kebebasan akhbar demi kepentingan negara.

"Berilah ruang supaya jangan Malaysia ini dilihat sebagai negara kuku besi," ujar beliau dalam nada yang kesal./Harakahdaily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan