TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

ADAKAH WAJAR DITERUSKAN RUNDINGAN DENGAN PAS ?

Jumaat, 16 Julai 2010

ISU PASIR - JAWAPAN MUHYIDDIN JAWAPAN `BUSUK HATI'

Oleh: WFAUZDIN NS

ISU kecurian pasir di Selangor nampaknya melekakan kita sehingga tidak kita sedari Najib mengumumkan `bonus' sempena menyambut Ramadhan dan Syawal berupa kenaikan harga petrol, diesel, gula dan gas. Saya sudah ulas isu kenaikan harga barang ini di dalam tulisan saya sebelum ini. Mudah saya katakan, kita kena bersyukur kerana mempunyai PM yang bijak mengurus ekonomi dan rakyat semakin senang sekarang.

Kali ini saya ingin ulas sedikit isu pasir di Selangor. Setelah isu ini diperdebatkan oleh banyak pihak termasuk dari rakan-rakan di dalam PR sendiri, maka Kerajaan Negeri Selangor pantas bertindak. Di antaranya Kerajaan Negeri menawarkan habuan kepada sesiapa yang dapat memberi maklumat tentang kecurian pasir ini. Di samping itu, aspek kawalan dan pengawasan diperketatkan. Usaha terakhir Kerajaan Negeri Selangor adalah memohon kerjasama dengan Kerajaan Pusat bagi membenteras pencuri-pencuri pasir berkenaan. Surat rasmi telahpun dimajukan ke pihak berkuasa di Kerajaan Pusat sehingga ke peringkat TPM.

Ini merupakan satu bukti betapa Kerajaan Negeri Selangor begitu komited untuk membenteras kegiatan tidak bertanggungjawab ini. Paling menyedihkan, apa komen TPM Muhyiddin Yasin tentang permohonan Kerajaan Negeri Selangor tersebut? Beliau menjawab seperti bukan seorang TPM, bahkan jawapannya seperti bersikap dendam dan busuk hati. Katanya, itu bidangkuasa Kerajaan Negeri Selangor dan mengapa pula Kerajaan Pusat mahu ambil alih? Kita mahu tanya pemimpin No. 2 Umno ini, bila pula Tan Sri Khalid minta Kerajaan Pusat ambil alih? Beliau cuma mohon kerjasama, tidak bolehkah untuk bekerjasama demi kebaikan rakyat?

Jika Muhyiddin selama ini menganggap isu pasir adalah bidangkuasa Kerajaan Negeri dan Pusat tidak mahu campur, mengapa Najib dan juga Muhyiddin melalak bercerita pasal pasir di Selangor? Serahkan sahaja kepada Selangor. Tujuan Kerajaan Negeri memohon kerjasama dari Kerajaan Pusat adalah untuk membenteras jenayah curi pasir. Masakan untuk membenteras jenayah pun Kerajaan Pusat mahu lepas tangan? Mengapa begitu sombong TPM kita ini? Inikah rupanya pemimpin yang memekik hari-hari mahu bekerjasama dengan PAS demi perpaduan Melayu kununnya?

Kita semua tahu, semua sekolah adalah di bawah Kementerian Muhyiddin. Baru-baru ini Ketua Polis Kuala Lumpur pernah menyebut ada 10 buah sekolah di KL sahaja mempunyai rekod jenayah dan pihak Polis akan mengawasi dan memantaunya. Tidakkah ini bermakna pihak Polis telah memberikan kerjasama kepada Kementerian di bawah Muhyiddin? Adakah ini bermakna pihak Polis mencampuri hal ehwal Kementerian beliau? Mengapa Muhyiddin tidak mahu Pusat bekerjasama dengan Kerajaan Negeri Selangor bagi mengatasi masalah jenayah curi pasir ini? Mengapa perlu ada dendam dan hasad sedemikian rupa?

Jika semua rakyat di negara ini atau semua MB/KM di semua negeri di Malaysia ini mempunyai perangai `busuk' seperti Muhyiddin ini, negara ini akan musnah dan hancur. Seandainya kita melihat satu kejadian jenayah, tetapi kita berdiam diri hanya kerana kita menganggap itu tugas pihak keselamatan bukan tugas kita, apa akan jadi pada masyarakat di negara ini? Inilah yang berlaku di Selangor. Muhyiddin tanpa rasa bertanggungjawab sebagai TPM mudah menyebut, itu bidang kuasa Kerajaan Negeri, maka biarkan mereka selesaikan sendiri. Sedangkan, beliau sendiri mengakui belum lagi melihat surat permohonan dari Kerajaan Negeri Selangor itu. Beliau belum tahu apakah bentuk bantuan yang ingin diminta oleh Kerajaan Negeri Selangor, awal-awal lagi beliau sudah menolak. Ya, niat beliau mungkin tidak mahu isu tersebut selesai kerana mudah baginya untuk menyerang Kerajaan Negeri Selangor di bawah PR tu.

Mudah-mudahan pemimpin seperti ini tidak kekal lama di negara kita. Sikap beliau itu jangan kita contohi terutamanya oleh budak-budak sekolah walaupun Muhyiddin selaku Menteri mereka. Inilah yang dikatakan `ego, sombong dan takbur' ./wfauzdin.blogspot.com

5 ulasan:

  1. dari spura,kenapa tuan marah sangat.banyak cara khalid blh lakukan.ketulusan khalid utk menyelesaikan masalah tidak sunguh2.masaalah khalid ia lah dia tak tahu.jawapan tak tau tak blh keluar dari mulut dia.Muhyidin bkn ego,sombong atau takbur,tapi mahu kah khalid menerima apa yg di tuntut oleh kerajaan pusat utk dia lakukan atau khalid hanya bersandiwara.saya hairan dgn PR kenapa mereka berkelakuan seperti barisan nasional.50 tahun barisan perintah mesti ada yg kurang baik tapi PR baru memerintah 2 tahun lebih mcm2 timbul dan tak ada kesudahan di negeri yg di perintah.Pemimpin PKR patut di terajang keluar kerana mereka ini semua nya ada lah bekas org2 umno.UMNO rosak kerana mereka atau mereka rosak kerana UMNO saya tak tau tapi pemimpin begini tidak layak utk memimpin.Kalau nak kalah kan barisan jgn gunakan cara barisan.Khalid mesti letak jawatan.

    BalasPadam
  2. UmnoBN dan pemimpinnya memang kerajaan haramjadah tahap super yg bakal hancur dlm PRU 13 nanti...!!!Aminnnn...

    BalasPadam
  3. Apakah benar terbukti baru 2 tahun kerajaan PR perintah Sgor lebih teruk dr Bn? Anda baca atau tidak laporan Audit Negara? Lihat atau tidak Belanjawan Negeri Selangor? Itu fakta. Bukan anda lihat prestasi Selangor melalui media pencacai TV3 dan Utusan saja.

    BalasPadam
  4. saya sangat2 bersetuju dgn jwpn balas wfns 19:29
    ...berhujah menggunakan fakta... bkn melalui apa yang kita dgr dan lihat semata-mata...

    BalasPadam
  5. untuk tanpa nama 12:27. awat hang bodo sangat. tiap2 malam tv 3suku hanya menunjukan keburukan negeri PR sahaja, selangor dan p.pinang. pi la tengok peninggalan lombong pasir di rawang yg tak pernah keluar tv 3suku sewaktu pemerintahan bn dulu... dengar,lihat, kaji dan fikir....

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini