RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Selasa, 26 April 2011

VIDEO SEKS - APA ULASAN PROF DR HARUN DIN?



Ikuti ulasan Prof Dr Harun Din berkaitan isu sumpah laknat dan video seks yang melibatkan DS Anwar.

3 ulasan:

  1. amat jelas dengan penerangan Dato Haron din tentang tuduhan zina amatlah berat hukuman dan dosanya melalui cerita sirah zaman nabi dahulu..
    cuma kalu boleh ada tak penerangan daripada Dato haron din berkaitan dengan tuduhan yang disertakan dengan video dan penuduh sanggup sumpah laknat..
    macamana orang awam spti saya mau menerima bukti2 ini..
    ada tak penerangan daripada Dato haron din mengenainya.. kalu ada.. mohon wfauzdin siarkan.. supaya saya sebagai orang awam yakin anwar memang tidak bersalah. dan dia difitnah.
    ada tak cara orang yang kena tuduh untuk membersihkan dirinya dari fitnah seperti sama2 bersumpah laknat..kalu ada.. mohon juga disiarkan...

    BalasPadam
  2. Jelas, mnuduh seseorang itu berzina hnya dgn mmbawa 4 org saksi yg adil dan dijalankan di mahkamah Syariah. Kperluan sumpah juga hndaklah dilaksanakan di mahkamah Syariah setelah segala bukti atau saksi dibawa jika ada tmasuk video dan hakim mmutuskan sumpah perlu dilakukan.

    Sekarang ini, tiada bukti atau kterangan dr pihak yg mnyiasat mnyebut Anwar terlibat dlm video bkenaan, maka tiada sbb Anwar kena bersumpah apatahlagi kes belum dibicarakan di mahkamah syariah.

    Ini bkn masalah berani atau tidak utk bersumpah, masalahnya siapa berani utk mnghadapi kes ini mngikut tatacara Islam di mahkamah Syariah. Jika mereka benar2 ingin melihat Anwar bersumpah, mereka wajar pilih mahkamah Syariah utk kes ini.

    Di pihak Anwar, kes ini telah dirujuk ke mahkamah Syariah dlm kes Qazaf. Jgn nnti ada yg mncari jalan utk halang kes Qazaf dijalankan di mahkamah Syariah seperti yg pernah blaku dlm kes Liwat terhadap Saiful. Mereka hnya mndakwa Anwar tidak berani bersumpah, sedangkan bila Anwar rujuk kes ini mlalui kehakiman Syariah, mereka lah yg cuba mngelak. Adakah mereka ingat sumpah di dlm Islam begitu murah harganya sehingga boleh dilakukan sesuka hati?

    Jika mereka merasa benar, mereka harus berani ke mahkamah syariah. Jgn permainkan hukum dgn melakukan fitnah..

    BalasPadam
  3. Nampaknya Anon 1:21 tak faham atau buat-buat tak faham apa yang diterangkan oleh Prof Dr Harun Din.

    Sumpah laknat hanya sah dalam hubungan suami isteri, di mana suami mendakwa isterinya berzina namun tidak mempunyai empat saksi. Maka sumpah laknat dibenarkan di mana suami akan bersumpah laknat bahawa isterinya melakukan perbuatan itu, sementara isterinya bersumpah menafikan perbuatan itu. Dan mereka suami isteri takkan dapat bersama selama-lamanya.

    Sumpah laknat tak boleh digunakan di dalam tuduhan liwat dan menuduh zina. Untuk dua perkara ini, mesti ada 4 orang saksi yang melihat perbuatan itu diperlukan, jika tiada lebih baik jika benar perkara terkutuk itu didiamkan sahaja untuk dihukum Allah di Akhirat kelak. Dengan kata lain jika tiada 4 saksi lebih baik didiamkan sahaja.

    Video, gambar atau cerita tak boleh digunakan di dalam hal ini. Sementara air mani, bulu dan sebagainya hanya boleh digunakan di dalam hal ehwal melibatkan jenayah yang dapat dijelaskan di dalam artikel di http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/732-liwat--nak-percaya-boleh-atau-tidak-.html

    Sila lihat youtube di dalam artikel itu juga.

    Jangan jadi seperti orang munafik akan sentiasa berdolak-dalih dengan hukum Allah di dalam Al-Quran dan Sunnah Rasullah S.A.W.

    BalasPadam