RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Selasa, 19 Oktober 2010

PILIHANRAYA - JANGAN JADIKAN BEKAS TENTERA SEBAGAI `ROBOT'


Oleh: WFAUZDIN NS

KERAJAAN menggalakkan kesemua bekas tentera menyertai Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM). Nasihat kerajaan ini memang kita sokong kerana dengan menyertai persatuan seperti ini diharapkan kebajikan bekas anggota-anggota terjaga dan mereka juga boleh saling mengenali di samping mengeratkan perpaduan sesama mereka. Tetapi, langkah PBTM yang secara terang-terangan berpolitik `kepartian' menyebabkan mengapa masih ramai bekas tentera menjauhi persatuan ini.

Sepanjang anggota tentera berkhidmat di dalam tentera, boleh dikatakan mereka dikongkong dan ditakutkan secara langsung atau tidak untuk terus menyokong parti pemerintah. Sebab itulah sehingga kini Undi Pos amat penting bagi Umno/Bn. Jika dibaca akhbar Sinar hari ini, terang-terang persatuan ini dipergunakan di dalam perjumpaan anggota persatuan dengan Pengarah Pilihanraya Kecil Dun Galas, YBM Tengku Razaleigh Hamzah. Paling mengecewakan apabila Presiden PBTM sendiri, Datuk Muhamad Abdul Ghani memberi jaminan bahawa ahli-ahli persatuan itu akan menyokong Bn, termasuk 28 bekas tentera di kalangan orang Asli di Gua Musang.

Di mana maruah PBTM mahu dijual? Tidak cukupkah mereka menjadikan anggota tentera sebagai `robot' mereka sehingga mereka bersara atau berhenti dari perkhidmatan? Jika inilah caranya PBTM berjuang untuk bekas tentera, maka tidak hairanlah persatuan ini semakin tidak dihargai oleh bekas tentera sendiri./wfauzdin.blogspot.com

4 ulasan:

  1. Salam tuan punya blog,, gua semasa berkhidmat, gua dah pangkah PAS dan S46 masa itu,,, gua bekas tentera yg bukan kaki ampu dan bodek, itu pasal sampai sekarang gua tak pernah jadi ahli PBTM,,, mungkin gua akan jadi ahli untuk persatuan bekas TLDM, itu pun kuek UMNgOk nya,, tapi demi nak jumpo kawan kawan lama gua akan join jugak !!! tak semua bekas tentera yg BANGGANG!!!!!!!!!

    BalasPadam
  2. Syabas buat Pak Oncu. Saya setuju tidak semua tentera itu bodoh dan tidak boleh menilai. Justeru itu, undi pos amat penting buat mereka.

    BalasPadam
  3. gua setuju, tak semua bekas tentera bodoh and bangang, yang paling bangang ialah pengerusi PBTM, dia tu le manusia paling bangang, tak tau apa itu persatuan, dia tak tau mana gelanggang politik, dia hentam je janji dia kaya, puki mak punya pengerusi

    BalasPadam
  4. Mmb benar!!!Jika difikirkan balik banyak faedah yang dapat kita nikmati setelah menjadi ahli persatuan. Semuanya sudah dijelaskan. Terakhir, atas desakan persatuan juga, ahli-ahli PBTM bakal menerima durian runtuh dalam bentuk wang khairat kematian. Banyak tu!! Dari RM 500 kepada RM 3000. Sumbangan ini dapat melegakan waris si mati .

    Tentang kenyataan Presiden PBTM, apa pun kuasa mengundi adalah hak individu. Tepuk dada tanya selera! Menyokong adalah satu hal dan mengundi adalah satu hal yang lain.

    BalasPadam