RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Selasa, 7 Disember 2010

SIAPA `KASSIM PATOLAN' DI DALAM UMNO?

Oleh: WFAUZDIN NS

`PENASIHAT 20 Persen' ala `Kassim Patolan' di dalam cerita `Tiga Abdul' arahan Allahyarham P.Ramlee boleh diberi kepada Penasihat Undang-Undang Umno, Datuk Mohd Hafarizam Harun.
Beliau telah menyarankan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) diguna pakai dalam isu berhubung kenyataan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengenai ketuanan Melayu semasa Kongres Nasional PKR baru-baru ini.

Sepatutnya sebagai Peguam yang kununnya hebat, beliau mesti berani mencabar PKR untuk berdebat atau berhujah di dalam isu tersebut. Beliau tidak harus menunggu pemimpin Umno yang mahu berdebat dengan pemimpin PKR, PAS atau DAP di dalam isu tersebut kerana beliau bukan tidak tahu mana ada pemimpin Umno yang mempunyai kekuatan dan keyakinan untuk berdebat dengan Pembangkang? Selaku `Penasihat 20 Persen', beliau harus tampil untuk menjadi wakil kepada `tuan'nya yang penikus itu.

Mengapa harus menggunakan Akta ISA yang zalim itu untuk mempamirkan kehebatan Umno? Berani kerana benar, takut kerana salah'. Mengapa perlu takut untuk berhujah jika kamu merasakan kamu benar? Akta ISA tidak pernah dapat membuktikan kebenaran kerana yang benar tidak boleh dihapuskan dengan undang-undang zalim itu. Bahkan, jika undang-undang zalim itu digunakan maka bertambah terserlah akan kebenaran.

Memenjarakan DS Wan Azizah, Kit Siang mahu pun Hj Hadi di bawah Akta ISA tidak akan mampu menonjolkan kebenaran Umno dan keburukan pemimpin PR. Kebenaran perlu dicari melalui hujah, jika Umno ada keberanian. Saya percaya tidak akan ada pemimpin Umno yang berani berhujah kerana mereka sememngnya tiada hujah selain dari menggunakan senjata yang berkurun lamanya iaitu Akta ISA./wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan