RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Khamis, 9 Disember 2010

TPM - PENDAPAT ANWAR DAN NIK AZIZ KEDUANYA BETUL

Oleh: WFAUZDIN NS

MASALAH siapa TPM jika PR menguasai Putrajaya nampaknya heboh di media. Seperti biasalah, media pencacai akan memainkan isu tersebut bertujuan untuk melagakan parti di dalam PR. Kesilapan DS Anwar adalah kerana terlalu awal menyebut perkara ini walaupun apa yang disebutnya itu bukanlah salah, tetapi menjadi modal untuk diputarbelitkan oleh musuh.

Ada yang berkata terdapat percanggahan pendapat di antara DS Anwar dengan Tuan Guru Nik Justify FullAziz di dalam hal ini. Bagi saya tiada percanggahan, kedua-duanya boleh diterima dan betul. DS Anwar menyebut Lim Kit Siang boleh jadi TPM kerana Perlembagaan membenarkannya. Di akhir ayat DS Anwar, beliau menyebut walaupun Lim Kit Siang boleh menjadi TPM tetapi keputusan mesti dibuat secara kolektif bersama pimpinan PR. Ayat yang terakhir itu tidak banyak media melaporkan.

Manakala, Tuan Guru Nik Aziz pula menyebut bahawa PAS tidak kisah siapa yang menjadi TPM asalkan menerima Islam sebagai dasar pemerintahan. Ini bermakna PAS tidak pernah lari dari perjuangan Islamnya, manakala DS Anwar tetap menyerahkan keputusan menentukan siapa PM atau TPM kepada pimpinan di dalam PR. Kedua-dua kenyataan tokoh PR itu boleh kita baca di dalam akhbar Sinar, tidak terdapat di dalam Utusan Meloya. Utusan Meloya hanya menyiarkan apa yang sedap pada telinga pemimpin Umno, itu sahaja.

Saya bersetuju dengan pendapat Tuan Ibrahim Tuan Man, bahawa matlamat yang lebih penting adalah berusaha gigih mencapai kemenangan terlebih dahulu. Mungkin untuk pemimpin utama atau bakal PM boleh PR umumkan kerana agak sukar buat rakyat untuk memilih PR jika mereka masih kabur siapakah nanti pemimpin yang memimpin negara ini jika PR memerintah. Bagi jawatan yang lain, tidak perlu dibahaskan lagi kerana kesemuanya akan dibincangkan oleh pimpinan PR setelah berjaya menguasai Putrajaya. /wfauzdin.blogspot.com

3 ulasan: