RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Selasa, 7 Disember 2010

MELAYU TIDAK LAGI BOLEH BERGANTUNG DENGAN UMNO

Oleh: WFAUZDIN NS

BANGSA, keturunan, suku atau kaum adalah ciptaan Allah kepada manusia dan ianya wajib disyukuri. Tiada salahnya kita berbangga dengan bangsa Melayu kita, dan amat baik jika kita sentiasa mencari jalan untuk meningkatkan maruah dan martabat bangsa kita. Seperti kata Justify FullPresiden PAS, berbangga menjadi bangsa Melayu tidak salah, tetapi menjadikan perjuangan untuk Melayu itu sebagai satu idealogi itu yang salah.

Umno adalah parti berasaskan nasionalis atau bersifat kebangsaan. Walaupun parti tersebut dinamakan sebagai `UMNO' iaitu singkatan dari bahasa penjajah (United Malay National Organisation), namun parti ini mengaku kununnya sebagai wadah perjuangan bagi orang-orang Melayu di negara ini. Lebih 5o tahun, Umno tidak menampakkan kesan yang besar untuk meningkatkan martabat Melayu malahan orang-orang Melayu semakin lama semakin seksa hidup di bawah Umno.

Bukan sahaja kaum Melayu, bahkan negeri-negeri Melayu juga terpinggir di bawah Umno. Lihat sahaja negeri Kedah, Terengganu dan Kelantan. Umno yang berkuasa di peringkat Pusat sanggup meminggirkan negeri-negeri ini. Alhamdulillah, apabila PAS berjaya menawan Kedah dan mengekalkan Kelantan, maka PAS sebagai parti yang berjuang atas dasar Islam yang melangkau kaum ternyata berjaya membela nasib orang-orang Melayu di negeri tersebut. Ini bermakna memilih PAS secara tidak langsung bangsa Melayu juga akan terselamat. Memilih PAS, bermakna semua kaum dan agama diberi keadilan yang sewajarnya.

Justeru itu, Umno amat terdesak sekarang kerana mereka melihat PAS hampir berjaya mengambil alih peranan mereka. Umno bimbang jika PKR mampu menawan semua kaum, DAP berjaya mendapat sokongan kaum Cina dan PAS pula beroleh sokongan dari kaum Melayu, maka apa yang tinggal lagi untuk Umno? Masakan Umno mahu bertukar menjadi parti kepunyaan kaum Asli walaupun parti ini menang di Galas kerana kekuatan kaum tersebut di Gua Musang?

Tidak hairanlah Umno sejak kebelakangan ini secara membabi buta menyerang PR dengan mengutip apa jua isu hatta isu agama walaupun Umno teramat jahil jika bercakap di dalam isu agama ini. Pemimpin Umno sekarang sudah kehabisan modal untuk mempamirkan kehebatan parti mereka. Umno masih teraba-teraba untuk mencari di mana letaknya kelemahan PR samada PAS, PKR atau pun DAP. Maka, mereka mencipta berbagai dakyah untuk memburukkan PR dengan menggunakan media kawalan mereka.

Saat kehancuran Umno telah bermula. Pemimpin mereka sudah tidak berdaya lagi untuk memperbaiki negara ini dari berbagai kerosakan. Pelaburan tidak sehebat dulu, ekonomi hancur lebur, pendapatan negara merosot teruk sehingga pemimpin Umno yang ingin menjadi `tuan' di dalam ketuanan Melayu ini tepaksa mengorbankan rakyat dengan kenaikan harga barang. Inilah yang dikatakan `Melayu makan Melayu'. Benarkah anda menjadi `tuan' sekarang?/wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan