RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Khamis, 9 Disember 2010

TUNTUTAN KE ATAS P.PINANG ADA MOTIF POLITIK?

Mujahid curiga isu tuntutan P Pinang


GEORGETOWN - Seorang pemimpin Pas curiga isu tuntutan Kedah ke atas Pulau Pinang sengaja dibangkitkan semula pihak tertentu yang bermotif politik, terutama kerana kedua-dua negeri kini diperintah Pakatan Rakyat (PR).

Timbalan Pesuruhjaya I Pas Pulau Pinang, Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, isu tuntutan itu sebenarnya bukan perkara baru, malah telah beberapa kali berkumandang sejak beberapa dekad lalu.

“Lagipun, semua orang pun tahu Pulau Pinang selama ini bayar ‘sewa’ kepada Kedah. Namun kali ini saya khuatir, ia ditimbulkan semula atas sebab politik, bukan dari sudut akademik yang mengambil kira perundangan dan fakta,” katanya.

Dr Mujahid berkata, status Pulau Pinang sebagai salah satu negeri dalam Persekutuan Malaysia sejak merdeka telah diketahui dan diterima umum termasuk dalam urusan pentadbiran dan jika benar, Kedah ingin menuntut semula Pulau Pinang, banyak perkara yang akan berubah.

“Soal sempadan, peta, pengagihan pentadbiran dan pelaburan, banyak sebenarnya isu rumit yang terlibat jika tuntutan ini diteruskan,” katanya.

Menurut Dr Mujahid, beliau melihat beberapa perkara yang mungkin jadi penyebab mengapa isu itu ditimbulkan semula.

“Pulau Pinang sekarang menjadi sangat maju di bawah pentadbiran PR. Salah satu kejayaannya ialah pengiktirafan sebagai hab pelaburan yang paling menarik,” katanya.

Menurutnya, banyak masalah yang akan berlaku jika Pulau Pinang dikembalikan kepada Kedah yang bukan sahaja melibatkan isu dalam negara, malahan juga dengan pihak luar.

“Fokus pelabur asing akan turut terganggu dan ini akan merugikan kita semua,” katanya.

Sehubungan itu, beliau meminta supaya status quo dikekalkan.

Ditanya mengenai tuntutan Kedah supaya pajakan Pulau Pinang dinaikkan daripada RM10,000 setahun kepada RM10 juta setahun, Dr Mujahid berkata, itu terpulang kepada kecekapan kedua-dua pemimpin iaitu Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

“Ia lebih kepada perbincangan antara Kerajaan Pulau Pinang dan Kedah dan saya serahkan kepada keputusan oleh kedua-dua pemimpin yang memimpin Kedah dan Pulau Pinang,” katanya.

Sementara itu, Exco Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Abdul Malik Abul Kassim berkata, perkara itu tidak perlu dijadikan isu berikutan ia perkara lama yang dibangkitkan semula.

“Bagi saya, ia bukan satu isu kerana dari dulu lagi perkara ini sudah dibangkitkan dan ia akan terus dibangkitkan. Ia tidak mudah sebenarnya," katanya./Sinar

2 ulasan:

  1. Kahkahkahkahkah!!!!!!!!!!

    Lawak antarabangsa!!!!!!!!

    BalasPadam
  2. Tak nafi Pulau Pinang boleh berada dibawah perintah Kedah. Tak nafi Kedah boleh bawah Pas selamanya. Islam naik sebagaimana jatuhnya. Sikitsikit ia berkembang cek oi...

    BalasPadam