RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Ahad, 5 Disember 2010

Matikan segera isu PAS adalah pengampu DAP

Selena Tay

Tidak dapat dinafikan bahawa Pilihanraya Umum Ke-13 (PRU-13) akan diadakan dalam beberapa bulan lagi. Ada satu perkara yang amat penting yang perlu diberi penerangan oleh PAS iaitu fitnah Umno bahawa PAS ampu DAP. Jika PAS tidak berhempas-pulas memberi penjelasan yang bernas, kukuh dan berdasarkan fakta mengenai perkara ini, maka PAS akan kehilangan banyak kerusi di PRU-13 yang akan datang ini.

Fitnah Umno ini memang mampu menghakis sokongan yang diberi oleh orang Melayu kepada PAS dan seterusnya boleh menggugat kedudukan PAS. Tidak dapat dinafikan bahawa ini ialah senjata Umno yang amat efektif untuk menjatuhkan PAS.

Umno menggunakan fitnah ini untuk menggugat kedudukan PAS di Perak dimana mantan Menteri Besar Perak, Nizar Jamaluddin telah dituduh menjadi boneka Ngeh dan Nga dari DAP. Sehingga sekarang tuduhan ini dilemparkan oleh Umno dan oleh itu orang Melayu di Perak merasa kurang senang untuk memberi sokongan kepada PAS Perak.

Di Pulau Pinang pula, PAS telah dituduh menyokong tindakan Lim Guan Eng memberi 'wang judi' kepada warga emas padahal wang yang diberikan itu bukannya datang dari Kelab Lumba Kuda. Walaupun Ustaz Salleh Man dari PAS telah memberi penerangan mengenai perkara tersebut, terdapat juga orang Melayu yang berasa was-was hendak menerima wang itu.

Manakala di Selangor pula, PAS telah dituduh sebagai sebuah parti yang tidak berani bersuara dan oleh itu telah tunduk kepada telunjuk DAP dalam Exco Selangor.

Semua fitnah, tohmahan dan tuduhan melulu ini telah memberi gambaran yang buruk kepada PAS dan merosakkan imej PAS di kalangan penyokongnya pada peringkat akar-umbi terutamanya di kampung-kampung dan kawasan pendalaman dimana maklumat yang benar sukar diperolehi.

Ini adalah juga satu sebab mengapa PAS kalah di pilihanraya kecil Galas, kerana PAS tidak memberi jawapan menangkis topik fitnah ini.

Selagi PAS tidak dapat membunuh topik ini, PAS akan mengalami kesusahan untuk mendapat sokongan kaum Melayu. Ini berbanding dengan Umno yang menjadi tuan besar dalam Barisan Nasional (BN). Apabila kaum Melayu tengok Umno tidak tunduk kepada MCA, mereka pun akan menyokong Umno kerana mereka telah terpedaya oleh kata-kata Umno bahawa PAS ampu DAP. Kaum Melayu akan menyokong Umno sebab Umno tidak tunduk kepada mana-mana pihak manakala PAS kelihatan dibawah telunjuk DAP. Ini ialah persepsi pengundi Melayu dan persepsi inilah yang boleh membunuh PAS.

Dalam Pakatan Rakyat, semua parti komponen mempunyai kuasa yang sama dan tidak ada sesiapa yang menjadi tuan besar.

Oleh itu, penulis ingin menggesa pemimpin-pemimpin PAS terutamanya Anggota Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) PAS supaya dengan segera menangkis fitnah dan tohmahan yang tidak berasas, tidak logik dan tidak berakal ini dengan memberi penerangan yang jelas kepada para pengundi di kawasan Parlimen dan kawasan DUN mereka. Jika tidak, sokongan kaum Melayu untuk PAS akan menjadi kian terhakis dan ini akan membawa kesan yang amat buruk kepada PAS dalam PRU-13 nanti.

Penulis ingin memberi amaran kepada PAS supaya jangan leka dalam hal ini sebab topik 'PAS ampu DAP' ialah senjata Umno yang paling kuat untuk menumbangkan PAS dan sehingga kini senjata ini telah terbukti berkesan.

Pertempuran telah bertambah sengit. PAS mesti bertindak sekarang juga!
---------------------
Penulis adalah ahli Dewan Himpunan Penyokong PAS

http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=29656:matikan-segera-isu-pas-adalah-pengampu-dap&catid=97:pendapat-dan-analisis&Itemid=131

1 ulasan:

  1. Wa kesian sama lu lah Serena Tay!

    PAS tu hamPAS!!!!!

    Benda dah betul, hang nafi pun tak guna!!!!

    Itulah pandangan orang Mewlyu terhadap hamPAS termasuk sebahagian daripada ahli-ahli hamPAS sendiri..........

    BalasPadam