RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

Sabtu, 4 Disember 2010

AYOH !! ESOK KITA TUNJUK PERPADUAN KITA TENTANG KANAIKAN AIR

SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim berkata kempen ‘Kembalikan Air Kami' Selangor’ kini telah mencecah 50,000 tandatangan rakyat Selangor dan Wilayah Persekutuan.

http://freemalaysiatoday.com/bahasa/?p=10736

2 ulasan:

  1. Siapa2 boleh tolong terangkan x? Pening cket ni.

    1)Syabas akan naikkan tarif hingga 37 % pada 2009 dan 20% pada 2010, kan dan Selangor 12% Tapi dinyatakan bahawa tarif tersebut dikenakan hingga 2021 mengikut perjanjian dalam kontrak syabas dan selepas itu harga air akan kembali seperti biasa. Tetapi dibawah pimpinan Selangor pula, tarif air sebnayak 12% itu belum tentu bila akan diberhentikannya. Mungkinrakyat perlu membayar tarif air itu selama-lamanya sebab belum ade perjanjiannya. Jadi mana yang lebih jimat sebenarnya dan siapa yang bakal merompak duit rakyat sebenarnya?

    2) Syarikat swasta itu pula menurut 1 sumber mengapa hendak dibeli semula? Kata beliau, penswastaan itu bermakna berlakunya proses penambah baikkan perkhidmatan dan bukannya bererti syarikat itu dijual. Jadi mengapa kerajaan negeri ingin membeli semula?

    3) Rawatan dan agihan air yang akan dilakukan oleh badan tuggal. Menurut sumber, idea itu telah dicetuskan dahulu oleh bekas pimpinan negeri, BN-UMNO tetapi iddea itu diciplak oleh PR Selangor dan mendakwa itu idea PKR-PR. Yang ni ape cer nyer pula?

    4) Yang terakhir pula, harga yang diitentukan itu mestilah mendapatkan persetujuan daripada 3 pihak atau panel iaitu pihak kerajaan negeri, pihak kerajaan pusat dan panel dari Syabas. Jadi, jika tarif itu telah ditetapkan, maka ianya mestilah melibatkan kerajaan negeri. Jadi yang saya tertanya2, kenapa tetiba kerajaan selangor nak minta hak air klu mereka senidir dah luluskan harga tersebut dalaam rundingan harga tersebut?

    Boleh terangkan x? Klu ade mana2 sumber ker yang boleh terangkan?

    BalasPadam
  2. Saudara Islamic Neutron,

    Aku gerenti depa tak dapat tolong terangkannya...................

    Geng-geng ni dianggotai oleh golongan bahlul!!!!

    BalasPadam