RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Sabtu, 4 Disember 2010

Memo Air : Angkat Ketuanan Rakyat, Humban "Ketuanan Melayu"

Dec 02, 2010

Angkatan Muda Keadilan Selangor (AMK Selangor) menyeru seluruh rakyat Selangor kalangan generasi muda dan setiap golongan untuk turun mengiringi Menteri Besar Selangor bagi menghantar memorandum air kepada Yang DiPertuan Agong pada 5 Disember ini ke Istana Negara.

AMK Selangor mengajak semua rakyat bangkit menyatakan pendirian mengangkat ketuanan rakyat marhaen, ketuanan petani pesawah dan peladang, ketuanan pemandu teksi, ketuanan pekerja awam dan swasta, ketuanan peneroka kota dan desa dan menghumban agenda "Ketuanan Melayu" yang dipergunakan segelintir elit dan korporat untuk mengaut kekayaan demi kepentingan diri sendiri. Ketuanan ini lebih mulia daripada agenda "ketuanan Melayu" yang kini gagal memartabatkan bangsa Melayu malahan mengkhianati Melayu dan rakyat Malaysia.

AMK Selangor yakin inilah masanya untuk rakyat Selangor menyatakan pendirian tegas agar hak milik air dikembalikan semula kepada rakyat agar harganya stabil di samping menikmati kemudahan yang lebih baik. Dasar penswastaan air jelas hanya memberikan keuntungan kepada segelintir korporat sedangkan hak asasi rakyat untuk menikmati kemudahan air pada harga yang stabil dan munasabah terabai.

AMK Selangor menyatakan pendirian tegas bahawa isu air ini perlu diselesaikan segera tatkala kerajaan persekutuan berdolak dalik melindungi dasar penswastaan jelas merugikan rakyat..

Inilah saat penting seluruh rakyat Selangor bangkit menyatakan hak bahawa rakyat adalah tuan dan menjadi "hamba" kepada segelintir pemimpin dan korporat yang berselindung di sebalik agenda "ketuanan Melayu".

AMK gesa agar mobilasi kekuatan ini dizahirkan dengan turun bersama-sama mengiringi Menteri Besar Selangor ke Istana Negara sebagai titik tolak perjuangan memartabatkan ketuanan rakyat agar pengurusan air dikembalikan semula kepada rakyat.

Ayuh kita gerakkan rakyat pada 5 Disember ini dan bersama ribuan rakyat berkumpul di Masjid Negara samada menggunakan kenderaan awam, sewa atau persendirian. Detik itu kita nobat jadikan saat Ketuanan Rakyat adalah sejarah penggerak kebangkitan seluruh rakyat Malaysia.


*Kenyataan media oleh Khairul Anuar Ahmad Zainuddin (gambar kiri) selaku Ketua AMK Selangor merangkap Timbalan Ketua AMK Malaysia/MerdekaraReview

3 ulasan:

  1. Kita tengok esok berapa ekor yang akan turun!!!!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  2. Saya tak rasa hapuskan KM dan angkat KR. Tetapi perbetulkan semula KM itu. Ramai yang dah salah tafsir dengan makna tersebut. Jika PR mampu membawa istilah ini dengan penuh keadilan, maka ramai akan memahaminya. Tetapi mestilah faham istilah itu. :

    Pada 30 Ogos 1986, Tan Sri Abdullah Ahmad, bekas ahli Parlimen Kok Lanas telah menyampaikan satu ucapan yang bernada agak tegas dan begitu berterus terang di Institute of International Affairs, Singapura. Ucapan itu menimbulkan kontroversi kerana menggambarkan politik Malaysia sebagai Malay Dominance atau berasaskan penguasaan Melayu.

    Gambaran ini menimbulkan reaksi yang dijangka terutama sekali dari kaum-kaum bukan Melayu. Sejak itu, gambaran Malay Dominance begitu kerap diguna hingga menjadi istilah. Ianya disalah terjemah menjadi Ketuanan Melayu.

    Padahal istilah asal Ketuanan Melayu bermakna "tuan rumah" yang telah memberi warganegara kepada kaum imigren. Semasa perundingan untuk Merdeka, kuasa hakiki memberi kewarganegaraan dan untuk bersetuju untuk Merdeka dan sistem kenegaraan yang demokrasi terletak kepada kuasa raja-raja. Raja-raja adalah pemerintah yang berdaulat (sovereign ruler), manakala penjajah Inggeris hanya diberi kuasa mentadbir dan hanya salah satu pihak memberi persetujuan.

    "Tuan" juga bermakna hormat dan bukan makna "tuan dan hamba" yang diperkatakan pemimpin-pemimpin parti-parti MCA dan Gerakan baru-baru ini. Makna sedemikian hanya timbul penggunaan semasa zaman "penjajahan Inggeris" yang mana pekerja dan rakyat Melayu memberi gelaran tuan kepada mereka.

    Mutakhir ini, istilah Ketuanan Melayu disoal begitu terbuka oleh pelbagai pihak dan diambil peluang untuk modal politik oleh pelbagai parti politik, termasuk parti-parti politik berasaskan Melayu. Apabila Dato Mukhriz mengajak dihentikan retorik dan dicadangkan satu sistem persekolahan kebangsaan sebagai mengurangkan polarisasi kaum, reaksi mereka sungguh negatif sekali.

    Wallahu a'lam

    BalasPadam
  3. Kahkahkahkahkah!!!!!!!!!!!!!!!

    Haramkah kata ada 15,000 ekor yang turun!!!!!!!!!!

    kahkahkahkahkah.......... lawak antarabangsa!!!!

    BalasPadam