RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Jumaat, 7 Januari 2011

ISU SUK SGOR - PRESIDEN PAS BERI AMARAN

07 Jan 11

Kenyataan Media Presiden PAS:Krisis Pelantikan Jawatan SUK Selangor

Remove Formatting from selection
Parti Islam Se-Malaysia (PAS) menganggap bahawa krisis perlantikan jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor (SUK) yang sedang berlaku ini adalah akibat sikap kerajaan pusat yang tidak menghormati pilihan rakyat Selangor yang telah memilih Pakatan Rakyat sebagai kerajaan negeri tersebut.

Perlu diketahui bahawa segala peraturan pengurusan perjawatan dan perkhidmatan pegawai adalah sebenarnya dirangka dengan matlamat melaksanakan urusan pentadbiran sesebuah kerajaan supaya lebih efisyen, menjaga kepentingan rakyat, jauh dari sikap menekan apatah lagi menzalimi mana-mana kerajaan yang dipilih oleh rakyat. Dalam pilihanraya yang lalu rakyat sudah memilih Pakatan Rakyat sebagai kerajaan yang sah di Selangor.

Di atas asas yang sama maka sepatutnya agensi yang membuat pelantikan perkhidmatan awam di peringkat persekutuan memahami hasrat rakyat tersebut. Mereka sepatutnya mengambilkira budi bicara dalam membuat pelantikan, dengan memahami hasrat serta kehendak kerajaan negeri Selangor ini khususnya dalam perlantikan SUK. Sikap melawan kehendak pentadbiran kerajaan Selangor ini dilihat suatu tekanan dan berlaku akibat dari fahaman salah konsep federalisma yang dianut oleh kerajaan pusat pimpinan UMNO-BN.

Kita semua menyedari bahawa UMNO-BN tidak pernah menghormati undang-undang yang mereka sendiri gubal, sehingga mereka sanggup melanggarnya demi kepentingan politik sempit mereka. PAS mengingatkan bahawa usaha pencabulan konsep Federalisma ini akan mengakibatkan berlakunya kebangkitan luar biasa rakyat di peringkat nasional. Kerajaan UMNO-BN ini berusaha untuk merampas kerajaan Selangor dengan menggunakan peruntukan pentadbiran bagi mewujudkan suasana keresahan dalam pentadbiran kerajaan, semuanya dengan cara yang tidak bertamadun dan di luar batas demokrasi. Rampasan ini jugalah yang mereka telah lakukan di negeri Perak dengan menjadikan rakyat sebagai pertaruhannya.

Apapun, kita percaya bahawa rakyat akan memberi respon di seluruh negara dalam pilihanraya yang akan datang dengan menukar kerajaan yang ada kepada Pakatan Rakyat. PAS juga ingin mengingatkan kepada UMNO-BN, bahawa langkah apa sekalipun yang digunakan untuk menongkat kelemahan di pihak mereka, ianya tidak akan menjamin BN untuk terus kekal sebagai pemerintah. Dunia telah membuktikan tidak ada kerajaan yang kekal selamanya termasuk UMNO-BN.

Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Presiden PAS

4 ulasan:

  1. inilah cara yang dipakai oleh penjajah British dalam penubuhan Federated Malay State dan Federation of Malaya ...lantikan resident oleh pusat di bawah kuasa pusat residen general, yg pernah ditentang oleh Melayu, malang sekali jaguh Melayu hari ini menjadi pewaris skim divide to rule ini!!!

    BalasPadam
  2. (1) wah, hebat kenyataan presiden pas berkaitan isu ini.
    (2) siapa sediakan kenyataan dia?
    (3) isu perlantikan suk ni dah lama, lebih dulu dari 'mengadap agong'.
    (4) selepas 'paksa' tgna buat damage control isu 'mengadap agong' baru keluar kenyataan isu perlantikan suk.
    maaf lah, saja gatal jari nak ketuk keyboard...

    BalasPadam
  3. DARI DULU LAMA DAH MACAM MAMAK KUTTY CAKAP ! PECAH & PERINTAH LANJUTAN PENJAJAH JIKA TIDAK GHUYUP LA REGIM PERASUAH UMNO@APCO ! SAPA PENGKHIANAT DALAM KEZALIMAN TERHADAP TOK JANGGUT,DATUK SAGUR DAN LAIN-LAIN ?

    BalasPadam
  4. anon 08:02
    pi ambik ayak sembahyang,kemudian minta doa supaya Allah ampunkan hang pasai fitnah yang hang buat ni.
    pemimpin yang melatah bukan pemimpin yang baik,cuma baik kalau pemimpin macam ni jadi pemimpin hang.
    aku cukup hurmat dengan sikap TGHA,TGNA yang tak cepat melatah atas "kegilaan" depa yang mau PAS-Pakatan hancur.

    BalasPadam