RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Selasa, 23 November 2010

KETUA AMK - KEMENANGAN TIDAK `GENTLEMAN' ?

Justify FullOleh: Mandor

ADA maklumat menyebut Chegu Bard tewas tipis kepada penyandang jawatan Ketua AMK sebelum ini iaitu Sdr Shamsul Iskandar di dalam pemilihan yang dianggap penuh `kontroversi'. Walau bagaimanapun, keputusan rasmi dijangka akan dimaklumkan semasa Kongres PKR Jumaat ini.

Dalam keputusan 14 November lalu, Shamsul memperoleh 3,981 undi manakala Badrul Hisham 3,273 undi, beza undi adalah sebanyak 708 undi. Perbezaan undi ini dikatakan semakin tipis di penghujung tempoh akhir pemilihan.

Apapun keputusannya, jelas bahawa sokongan terhadap Chegu Bard begitu kuat walaupun dikatakan terpaksa menempuh berbagai cabaran dan tekanan. Harapan penyokong-penyokong Chegu Bard untuk melihat anak muda ini mengemudi AMK jelas kelihatan sebelum musim pemilihan lagi. Harapan itu agak cerah apabila Sdr Shamsul Iskandar begitu bersungguh mengumumkan untuk bertanding jawatan Naib Presiden PKR atas alasan kununnya untuk memberi laluan kepada tokoh yang lebih muda.

Malang sekali, tidak semena-mena Sdr Shamsul membuat `U-Turn' dan bukannya `T-Junction' seperti yang didakwanya. Namun demikian, demi prinsip dan keikhlasan Chegu Bard terus nekad memasuki gelanggang. Keyakinan Chegu Bard terhadap sistem pemilihan yang adil dan telus membuatkannya merasa optimis untuk mencapai kemenangan. Beliau sedar selera anak muda mahukan perubahan, anak muda juga tidak mahu diperlekehkan sebagai `pejuang jalanan' semata-mata.

Beliau mahu membuktikan anak muda akan sanggup berada di mana sekalipun bukan hanya di jalanan untuk berdemontrasi. Sebab itu, beliau bersedia untuk berada di pentas debat terbuka dengan sesiapa sahaja untuk menerangkan aras dan misi yang ingin dibawanya. Ini menunjukkan anak muda bukan hanya berani di pinggir-pinggir jalan. Malangnya, sahutan demi sahutan oleh Chegu Bard untuk berdebat dipandang sinis.

Saya tidak berani untuk mengatakan kekalahan Chegu Bard adalah angkara penipuan atau ketirisan di dalam pemilihan ini. Tetapi saya bersetuju kemenangan yang mungkin diperolehi oleh Sdr Shamsul Iskandar itu adalah satu kemenangan yang penuh `kontroversi' dan dilihat tidak `gentleman'. Pada saya, masa depan Chegu Bard lebih cerah di masa hadapan dan beliau pastinya lebih bersedia untuk kembali ke gelanggang setelah sebegini hebat diuji.

4 ulasan:

  1. KALAH BUKAN BERERTI LEMAH.TERUSKAN PERJUANGAN....HIDUP RAKYAT...

    BalasPadam
  2. chegu bard takan berundur pada pondan-pondan dlm AMK...Sam memang PONDAN!!!

    BalasPadam
  3. Hangpa berperang la!!

    Parti dah nak hancoq pun masih tak paham-paham lagi! Masih nak bergaduh!!!

    Hangpa semua ni mai dari ulu mana ha?

    BalasPadam